KAAN KAVUŞAN
kaan.kavusan@aksam.com.tr
Hâkim: Bugün mahkememizin toplanma sebebi uzun yıllardır sorulan bir soruya cevap vermektir. Şarkıcıların aktör olması çok uzun bir tarihe sahip. Uzun yıllar boyunca gerek ülkemizde gerekse uluslar arası sinema camiasında pek çok şarkıcı filmleriyle seyircileri salona topladı. Bazıları başarılı oyuncular oldular, bazılarıysa alay konusu. Ama acaba hangisi istisnaydı… İddia makamı -istisnalar hariç- şarkıcıdan oyuncu olmaz tezini, savunma makamıysa -istisnalar hariç- iyi şarkıcıların iyi oyuncular da olabileceği tezini destekliyor. Hüküm, AKŞAM Hafta Sonu çalışanlarından oluşan jüri tarafından verilecektir. İşleyiş münazara şeklinde iddia ve savunma makamlarının konuşmalarıyla sürecektir.
İddia makamı: Saygıdeğer
Hâkim Bey, sayın jüri üyeleri…
Bugün sinema dünyasında şarkıcılıktan gelme yıldızlar vardır tabii ki. Bunlardan başarılı olan istisnalar da çıkmıştır. Ama birçoğu üne kavuşsalar da başarısız sayılmışlardır. Misal John Travolta ünlü olduğu birkaç filmin ardından şu an Hollywood’un beğenilmeyen aktörleri arasında yer alıyor. Ülkemizde de durum farklı değildir. Ferdi Tayfur, İbrahim Tatlıses, Ümit Besen, Müslüm Gürses ve Orhan Gencebay gibi pek çok isim zamanında şarkıcılıktan aktörlüğe geçiş yapmıştır. Ama bir tane bile iz bırakan filmde oynamadıkları gibi, oynadıkları filmler zaman zaman alay konusu olmuştur ve olmaya devam etmektedir. Hem ülkemizde hem de Hollywood’da durum budur.
Savunma makamı: Saygıdeğer
Hâkim Bey, sayın jüri üyeleri…
İddia makamının iddiasının aksine, şarkıcı kökenli pek çok insan sinema dünyasında başarılı olmuştur. Frank Sinatra’nın filmleri kapalı gişe oynadığı gibi, iddia makamının beğenilmediğini iddia ettiği John Travolta’nın da pek çok filmi gişede çok kuvvetli yerler edinmiştir. ‘Face/Off -Yüz Yüze’ filmini örnek olarak verebiliriz. Türkiye’de de İbharim Tatlıses, Orhan Gencebay ve hatta Nuri Sesigüzel’in filmleri bile zamanında büyük gişeye ulaşmıştır. Dolayısıyla bu insanlar en azından belli bir kesimin takdirini kazanmışlardır ki, filmleri başarılı olmuştur ve kendine izleyici bulmuştur.
İddia makamı: Tabii ki bu filmler gişe yapmış olabilir ama bu oyuncularının iyi olduğu anlamına gelmez. John Travolta hiçbir zaman eleştirmen desteği almamıştır arkasına mesela. İlk filminin çok tutmasının sebebi de bir yarı-müzikal olmasıdır. Sonradan arkası gelmiştir. Tabii ki istisnalar vardır. Örneğin Mark Wahlberg bir rap yıldızıydı ve bugün Oscar’a aday gösterilen bir oyuncu haline geldi. İçinde oyunculuk olabilir insanların. Fakat genelde şarkıcılıktan gelen yıldızlar, yapımcının sömürü isteğinin bir aracı olurlar. Yapımcının onların hayranlarına ulaşma ve bunun aracılığıyla gişeye oynama isteğinin bir yansıması olarak görürüz başrolde oynayan şarkıcıları…
Savunma makamı: Evet, ama bu sonucun gerçekliğini değiştirmez. Sadece John Travolta örneği üzerinden gidemezsiniz. Bahsettiğiniz Mark Wahlberg’in dışında, Jaime Foxx da Oscar’a uzanacak kadar başarılı olmuştur. Frank Sinatra da Will Smith de genelde iyi eleştiriler alırlar.
İddia makamı: Ben son olarak başarılı olamayanları sayayım; yukarıda sayılan isimler istisna mı değil mi saygıdeğer jüri üyeleri karar versin. Cher, Rihanna, Barbara Streisend, Courtney Love, Queen Latifah, Mos Def, Ice Cube, Mandy Moore, Madonna, Janet Jackson, Puf Diddy, LL Cool J, Jennifer Lopez, Beyonce, Mariah Carey… Başarısız olanların sayısı bize göre başarılı olanlara göre çok fazladır, çünkü yapımcıların bakış açısı bu isimlerin ünlerini sömürmektir.
4’e karşı 2 oyla, İddia makamı davayı kazanmıştır.