• $32,3784

Medeniyet mozaiği Hatay

LOKMAN DAĞ

lokmandag@gmail.com

BAZEN bir mezeye sevdalanırsın...
Bazen bir kebap sürükler seni peşinden...
O kadar çok medeniyete ev sahipliği yapmış ki…
Kim yaşadıysa bir iz, bir lezzet bırakmış bu şirin şehre.
Mozaik şehirdir Hatay, hem gerçek anlamda hem de manevi anlamda.
Toplasanız Türkiye’de çıkan tüm mozaikleri Hatay’da sergilenenler kadardır.
Üstelik su bulmak için kuyu kazsan mozaiğe rastlarsın...
Hangi medeniyetleri sayarsanız sayın, yaşamıştır bu kentte...
Türk, Kürt, Alevi, Sünni, Süryani, Musevi hepsi bir arada medeniyetler şehrinde.
İşte o nedenle en güzel mozaik birlik beraberliktir bu kadim şehirde.

Hatay Büyükşehir Belediye Başkanı Doç. Dr. Lütfü Savaş’ın misafiri olarak geldik bu harika memlekete. Kameraman arkadaşlarım Taha ve Mithat yeni maceralar peşinde yine, bu yüzden ayrı bir mutluyuz. Daha önce geldiğimiz için, ne yiyecekleri, ne içecekleri, künefeyi nerede saat kaçta yiyecekleri belli... Mithat tatlıcıdır. Ona tatlı yedir sabaha kadar çekim yapar. Taha ise, biraz gurme oldu benle gezmeye başlayalı, işaret verdiğim yemekleri yer, yeme dediğimin tadına bile bakmaz...

Uçaktan indikten sonra eşyalarımızı Harbiye’deki yeni yapılan Teras Termal Otel’e bıraktık. Doğru Uzun Çarşı’ya gittik, ben en çok tepsi kebabını severim, önce Pöç Kasap’ta muazzam tepsi ve kâğıt kebapları yaptırdık ve bir güzel yedik, burası gerçekten Hatay’a geldiğimde en uğrak mekânım. Şeker tatlısı, güler yüzlü sahipleriyle dost olduk artık.

Yemek yedik sıra tatlıda…

Uzun Çarşı’da hâlâ eski usul mangal kömüründe tarihi çınarın altında Çınaraltı Künefecisi var oraya gittik. Hüseyin Usta yine elleriyle fevkalade bir künefe yaptı. Tadına doyamadık. Bir de yeni bir şey öğrendik meğer Hatay’da tatlıyı erkekler yaparmış. Sonra Uzun Çarşı’da meşhur baharatçı Semir Eraslan’a gittik. Mis kokulu Hatay’a özgü baharatlardan ve leziz biber salçasından aldık. Siz de almadan gelmeyin derim. Eğer Hatay’a giderseniz, yapmanız gereken ilk iş gezmeye mozaik müzesinden başlamak olsun. Türkiye’nin en büyük mozaik müzesi, yakında tadilat biterse dünyanın en büyükleri arasına girecek.

Musa Ağacı’nın Hikâyesi

Musa Ağacı’nın hikâyesi için düştük yollara. Hıdırlı Köyü’ndeyiz. Rivayete göre Hz. Hızır ve Hz. Musa Samandağ Sahili’nde buluşurlar ve dağlara doğru yola çıktığında Hz. Musa yorulur, asasını toprağa saplar, su kaynağından su içer ve yoluna devam eder. Asasını unuttuğunu fark eder ve döndüğünde bir bakar ki asa Çınar Ağacı’na dönüşmüştür. O kadar büyük bir gövdesi vardır ki zamanla orası dükkân, berber ve nalcı olarak kullanılmış. Gölgesinde su içmek başka bir güzel. Sonra oradan Aziz Simon Manastırı’na gittik. Erken Hıristiyanlık döneminde haç bölgesiymiş. Aziz Simon bir keşiştir ve manastırın ortasında yaptırdığı bir sütunun üzerinde tam 40 yıl ibadet eder. Güzel korunmuş bana göre, Hatay’ın gizli zenginliği biraz daha ön plana çıkarılmalı ve turizme kazandırılmalı. Ve Hatay’a Can veren Harbiye Şelalesi’ndeyiz. Yazın serinlemek için çok ideal bir yer. Ama öyküsü de şelalesi ve serinlemesi kadar güzel. Rivayete göre; Zeus’un oğlu Apollon, Dafne’ye deli gibi aşıktır. Ama dafne ona ilgi göstermez. Bir gün Apollon Dafne’yi ormanda görür ve onun peşinden koşar. Dafne tanrıdan yardım ister ve “beni görünmez kıl” der. Bunun üzerine tanrı onu ağaca çevirir. Apollon mis kokulu yapraklarından taç yapar. Dafne’nin gözyaşları işte o şelaleye dönüşür. Dafne bizim bildiğimiz
Defne Ağacı... Ve Şenköy, bu güne kadar gezdiğim en derli toplu keyifli köylerden biri. Köydeki teyzelerim bana katıklı ekmek, semsek, içli köfte yaptılar hepsi birbirinden lezizdi.

600 çeşit lezzet var

Biraz da meze ve yemekleri yazayım diyecektim ama yaklaşık 600 çeşit lezzet var, say say bitmez. En iyisi mi ister künefe için, ister mezeler, ister yemekler, ister mozaik veya kültür turizmi için gidin ama ölmeden önce görmeniz gereken yedi yerin içine Hatay’ı kesin iliştirin. Pişman olmayacaksınız. Daha çok şey var yazacak, en iyisi pazar günü saat 13.30’da 360 TV’de Lokman Bizim Şehirde’yi izleyin. Bence bu şehre bayılacaksınız…